Laatste wijziging: 2022-07-04 (technisch), 2018-07-22 (inhoudelijk). Naar inhoudsopgave. Naar vorig verhaal (ongeacht waarschuwingen, in leesvolgorde).

Larie: "Pegasus"

 

De neven lijken een grotere rol te krijgen in ons leven. De neven (achter hun rug nog steeds door heel Eikenrode aangeduid als de neefjes) zijn Bob en Fred, de zonen van de zus van Bob van Linda en Fred van Nelleke. Ze kwamen in beeld als de garagehulpjes voor wie Fred geen werk had, maar ze hebben zich ontplooid tot steunpilaren van Tin Roof, Stichting Pyroscaphe en Sans Perail (in volgorde van afnemend belang en toenemende afstand). Hoogstens zouden ze van Linda iets meer moeten aannemen inzake de tegenbaat van hun inzet. Ze delen daartoe maandelijks (een beetje) in de winst van Tin Roof, maar worden door haar doorgezaagd over de bedrijfscijfers. (“We hebben de champignons twee weken in de aanbieding gehad. X procent goedkoper, en we hebben er Y procent meer van omgezet. Was die actie dus lonend - of kun je dat niet zondermeer zeggen?” - “We hebben Berend voor werk aan zijn combine tien uur arbeidsloon berekend, maar door die ene dolle moer en door dat gezeik met de importeur van dat ene onderdeel hebben we minstens zestien uur besteed. Hoeveel hebben we eraan overgehouden?”) - Wiesje wenst dergelijke teksten niet meer van mij te lezen.)

Nu hadden de neven iets geknutseld, genaamd “Pegasus”. Pegasus is een drone (in de zin van Unmanned Aerial Vehicle) voor goederenvervoer over korte afstanden. Hij bestaat uit vier verticale pijpen in een rechthoekig raamwerk. Dat raamwerk is van onderen dicht, en aan de zijden voorzien van een rubberen schort. In de lengte loopt door iedere pijp een as. Op die as draait een schoepenwiel, aangedreven door een electromotor. De electriciteit komt nu van een dieselgenerator, maar kan wellicht later uit accu’s komen (die dan wellicht gevoed worden door zonne-energie).

Staan de schoepenwielen laag, dan kunnen ze onder het schort een luchtkussen maken. Bovenop een dunnere vijfde pijp draait een koppelstuk met een roer (staartvlak). Een schoepenwiel draait om een horizontale as die door dat koppelstuk steekt. Dat schoepenwiel zorgt voor de voortstuwing en (samen met een roer) de richting. Staan de schoepenwielen hoog, dan kunnen de bladen uitschuiven, en dan werkt het hefvermogen zo als dat van een helicopter. Het draagvermogen is enkele honderden kilo. Aan de lange zijden kun je het raamwerk openklappen om er met een heftruck pallets of rolpallets op te plaatsen. Alle papieren zijn in orde, maar de niet-afgedrukte vraagtekens overheersen de leesbare tekst. De aansprakelijkheidsverzekering heeft een eigen risico van een miljoen, maar daarvoor staat een groep mensen (Raad eens!) garant.

Pegasus is te huur, slechts met bemanning (die soms meevliegt, zie verderop). Als jij hooibalen op je wei hebt, maar je trekker kan niet door die modderpoel onderweg, dan kun je wellicht met mankracht (of de ingebouwde electrische lier) die balen op Pegasus laden en ze zo vervoeren. Als je bij Tin Roof een paar kuub aarde hebt gekocht voor beplanting van je dakterras, dan huur je Pegasus.

De echte klapper, de inval achter het maken, is de bevoorrading van Us Net. Toen ik Ab vroeg, waarom hij eigenlijk niet bij Tin Roof bestelde, toen wist hij de neven al druk bezig.

Sinds kort zijn we om. Met weemoed hebben ondermeer Wiesje en ik de laatste vaart van de “Ha-Ru 2” naar Aazicht en terug meegemaakt (op een vrijdag), en vervolgens de eerste vlucht (hovering) van Pegasus (op een maandag). Nu wordt op maan-, woens- en vrijdagochtend om 11:00 bezorgd en afval opgehaald. We betalen dezelfde prijzen als in Tin Roof zelf, maar in een omslagstelsel voor dat afval. Tin Roof is nu ook ons standaard-adres voor bestellingen bij webwinkels, en ook die gaan (zonder verdere kosten) met Pegasus mee. De huilende derde zou hoogstens die groothandel zijn, maar volgens Ab was die ons wegens schaalvergroting al liever kwijt dan rijk.

Pegasus vliegt van Tin Roof eerst naar de camping van Kees, dan naar Ab, station, speeltuin en natuurvriendenhuis, maar landt (stopt) uiteraard niet zonder reden. En de Digitale Zandweg blijft ontzien. Er is wel een “maar”: Pegasus neemt de breedte van de weg in, en kan dus op luchtkussen niet een ander voertuig voorbijgaan. Hij vliegt meestal zestig. Op deze “lijnvluchten” is meestal wel een neef aanwezig, met de afstandsbediening in een hoek genesteld. - Oh. De neven gaan testen om in helicopterstand langs de heizijde van onze huizen te vliegen. Dan zal het ons voortaan wel wekken, als we thuis zijn.

 

Naar inhoudsopgave. Naar volgend verhaal (ongeacht waarschuwingen, in leesvolgorde).